Om te zorgen voor een goede User Experience in jouw mobiele app of op jouw website, moet de communicatie duidelijk zijn. De teksten die je schrijft spelen hierbij een belangrijke rol. In dit artikel geven we je enkele tips om betere teksten te schrijven voor jouw app of website.
1. Webteksten zo kort mogelijk houden
Wanneer we op een website zijn of een app gebruiken zijn we gewend om informatie snel te vinden. Daarom is het aan te raden om zinnen zo kort mogelijk te houden. Gebruikers hebben dan minder tijd nodig om de informatie op te nemen, wat zorgt voor een betere ervaring.
Wanneer gebruikers een app of website laden doen ze dat niet om teksten te lezen (behalve natuurlijk als het een ebook-app is). Ze hebben een bepaald doel waar de app of website ze bij helpt. Daarom zorgen overbodig lange teksten alleen maar voor frustratie.
Ook speelt de schermverhouding hierbij een grote rol. Omdat mobiele apps op een klein scherm worden gebruikt, heb je ook niet veel ruimte om teksten te plaatsen. Daarom is het in tegenstelling tot een website zelfs nog belangrijker om het kort en krachtig te houden.
2. Webteksten schrijven voor jouw doelgroep
Jouw website of mobiele app is bedoeld om een bepaald type mensen te dienen. Houd hen dus in het achterhoofd in je woordkeuze en de tone of voice.
Als kinderen jouw doelgroep zijn, heb je te maken met een hele andere doelgroep dan wanneer het gaat om volwassenen.
De doelgroep kan dus invloed hebben op de moeilijkheid van woorden, de humor die je eventueel gebruikt, maar ook de keuze van woorden die jouw doelgroep zullen aanspreken.
3. Simpele webteksten schrijven
Wanneer we professioneel schrijven zijn we vaak geneigd om moeilijke woorden te gebruiken. We denken dat we dan professioneler overkomen en daardoor het vertrouwen van gebruikers kunnen winnen.
Echter is het beter om het juist simpel te houden. Wanneer je de informatie die je weergeeft goed begrijpt, kun je het ook simpeler uitleggen. Door ingewikkelde informatie in simpele woorden uit te leggen, voelt de gebruiker zich ook meer aangesproken. Het komt veel persoonlijker over. Door de juiste informatie kort en krachtig uit te lichten kun je jouw conversie verhogen op de website.
Het gebruik van jargon – wanneer dit niet nodig is – kan dus eigenlijk het tegenovergestelde effect hebben en mensen afschrikken.
Een goede oefening hiervoor is om een tekst eerst te schrijven zoals het bij je opkomt, en het dan vervolgens steeds te versimpelen tot het niet simpeler kan. Je schrapt daarmee overbodige woorden, overbodig jargon, en maakt de informatie veel duidelijker.
4. Gestructureerd schrijven
Zorg bij het schrijven van langere teksten dat meteen aan het begin duidelijk is waar de tekst voor bedoeld is. Zoals al eerder bleek, willen gebruikers de teksten zo snel mogelijk doornemen. Je kunt ze helpen door aan te geven waarom ze de tekst zouden moeten lezen. Tussenkopjes helpen hierbij. De gebruiker kan dan snel scannen en beslissen of de tekst relevant is voor zijn of haar situatie.
Zorg er ook voor dat je niet te veel verschillende onderwerpen behandelt in dezelfde zin of alinea. We hebben vaak de neiging om alles in één keer uit te leggen. Maar het is voor gebruikers veel fijner om een moment te hebben om een individueel idee te verwerken voordat ze doorgaan naar het volgende idee.