Je hebt een professionele app laten maken. Wat nu? Het is belangrijk om niet alleen na te denken over de technologie, maar ook over hoe je de app gaat vermarkten.
Gelukkig zijn er verschillende methoden om jouw app te promoten. Zo zorg je ervoor dat je jouw doelgroep bereikt, en jouw user base laat groeien. In dit artikel lichten we de 5 belangrijkste kanalen uit voor jouw app-promotie.
1. Mond-tot-mondreclame
Mond-tot-mondreclame is de meest simpele manier van marketing. Maar het is tegelijkertijd ook de meest moeilijke om voor elkaar te krijgen. Dit betekent dat jouw gebruikers jouw app op eigen initatief aanraden binnen hun eigen netwerk.
Hoe zorg je ervoor dat mensen over jouw app praten? Dat zit vooral in de kwaliteit van jouw app. Daarvoor kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Welk uniek probleem lost mijn app op?
- Hoe ervaren onze gebruikers de app? Zijn er klachten?
- Hoeveel van onze nieuwe gebruikers blijven de app gebruiken?
- Waar komen onze nieuwe gebruikers vandaan? Via aanbevelingen of andere kanalen?
Je kunt jouw gebruikers natuurlijk ook een extra push geven om over de app te praten. Dit kan bijvoorbeeld via een referral-programma. Daarmee beloon je jouw gebruikers wanneer ze nieuwe gebruikers aanbrengen. Uiteraard moet de app dan wel goed genoeg zijn dat gebruikers hun vrienden of kennissen willen uitnodigen. Je kunt met jouw app-ontwikkelaar de mogelijkheden voor een referral-programma bespreken.
2. Een website opzetten
Als je een app laat maken als onderdeel van een bestaand bedrijf, heb je hier waarschijnlijk al een website voor. Maar het kan ook zijn dat jouw app een nieuw bedrijf en merk op zichzelf wordt. Het is dan verstandig om hiervoor een website aan te maken.
Door een website aan te maken voor jouw app zorg je ervoor dat jouw app vindbaar is via een aanvullend kanaal. Zo kunnen potentiële nieuwe gebruikers meer informatie krijgen over wat jouw app doet en heb je meer mogelijkheden om ze te bereiken.
Je kunt voor de website kiezen tussen een simpele informatieve one-page website die de app uitlegt. Maar je zou bijvoorbeeld ook content kunnen schrijven gerelateerd aan jouw app. Als je bijvoorbeeld een app hebt dat gerelateerd is aan persoonlijke financieën, zou je daar blogs over kunnen schrijven. Je kunt hiermee dan jouw expertise tonen, maar ook gevonden worden als je SEO inzet.
Ook heb je nog de mogelijkheid om Google Ads in te zetten, en jouw doelgroep specifiek te targeten met advertenties op basis van hun zoekopdrachten. Dit is natuurlijk wel een investering die je bereid moet zijn te maken, maar indien je dit goed uitvoert zou dat kunnen helpen om sneller te groeien.
3. Social media content
Je kunt ook meer bekendheid creëren voor jouw app via social media. Afhankelijk van jouw doelgroep zou je bedrijfsaccounts kunnen aanmaken op verschillende social media-kanalen. Je kunt daar dan relevante content creëren die jouw doelgroep interessant zal vinden. Denk aan video’s, informatieve teksten of afbeeldingen.
Social media marketing is erg afhankelijk van het platform. Voor iedere marketingkanaal is een andere aanpak nodig. Een video die je maakt voor YouTube zal het niet per se even goed doen op Instagram. Je kunt ook overwegen dit uit te besteden, maar zorg er dan wel voor dat het een marketingbureau is met een goede reputatie.
Ook kun je overwegen betaalde advertenties te draaien op social media. Dit kost je wel geld, maar kan jou helpen om sneller een following op te bouwen.
Je kunt ook al beginnen met de marketing voordat de app is gelanceerd. Het enige wat je dan moet doen is een goede naam bedenken voor jouw app. Je kunt dan voor de lancering al een merk opbouwen en toekomstige gebruikers vinden.
4. Product Hunt
Product Hunt is een uitstekende community om deel van uit te maken indien je een app hebt. Op Product Hunt worden dagelijks nieuwe apps gedeeld in verschillende industrieën. Er zijn veel succesverhalen van apps die een naam hebben opgebouwd via Product Hunt.
Het is natuurlijk niet zo eenvoudig als het aanmaken van een account en jouw app daar te posten. Het is belangrijk dat je actief blijft in de community en praat met geïnteresseerden.
5. App Store Optimization (ASO)
Wanneer je jouw app lanceert in de App Store of de Play Store, zijn er bepaalde punten om op te letten:
- Heb je overtuigende afbeeldingen die een realistische weergave geven van de app?
- Gebruik je de juiste, relevante zoekwoorden in jouw appbeschrijving?
- Kunnen mensen aan de titel zien wat jouw app doet?
- Heb je voldoende beoordelingen met een hoge score?
- Beantwoord je alle vragen en kritiekpunten in de reacties?
Lees ook: Apple Developer Account aanmaken in 5 stappen
Wanneer mensen in de appstores rondzoeken naar apps willen ze zekerheid hebben. Ze willen namelijk een app downloaden die betrouwbaar is en hun probleem kan oplossen. Door goede App Store-optimalisatie toe te passen, zorg je ervoor dat jouw app beter gevonden wordt en beter converteert.