De perfecte app-naam bedenken met deze 5 methodes

Een sterke app-naam bedenken is belangrijk. Het kan er namelijk voor zorgen dat jouw gebruikers jouw app zullen onthouden. Er zijn verschillende manieren om de perfecte naam te bedenken voor jouw app. Wij bespreken hieronder de beste opties.

Waarom is een goede app-naam bedenken belangrijk?

De naam van jouw app is onderdeel van jouw bedrijfsidentiteit. Je kunt natuurlijk een goede app bouwen of laten bouwen, maar als niemand de naam ervan herkent heb je er niet veel aan. Daarom is het naast de techniek ook belangrijk om na te denken over hoe je de app gaat promoten.

Een goede app-naam bedenken kan jouw bedrijf op de volgende manieren helpen:

  • Sterkere binding met klanten doordat je brandloyaliteit opbouwt.
  • Herkenbaarheid in de appstores.
  • Intrigeren van potentiële gebruikers.
  • Uitstraling van professionaliteit.

Waar moet je op letten bij het bedenken van een app-naam?

Wanneer je een naam kiest voor de app wil je een balans vinden tussen beschrijvendheid en uniekheid. Je wil namelijk niet een té beschrijvende naam hebben, zoals ToDoList. Dit soort namen zijn te generiek en kunnen conflicteren met andere zoektermen, waardoor het moeilijker wordt om op te vallen. Ook komen ze minder professioneel over.

Daartegenover staan brandnamen die helemaal niet beschrijvend zijn, zoals Uber. Dit soort namen zijn intrigerend, maar zeggen niets over wat de app doet. Hoewel het niet verkeerd is om dit soort namen te gebruiken, kan het wel veel tijd kosten om de brand op te bouwen en hiermee herkend te worden.

Wat je ook vaak ziet in appstores is dat bedrijven een brandnaam gebruiken samen met een beschrijvend woord ernaast, zoals WhatsApp Messenger. Dit is een manier om gevonden te worden in de zoekresultaten, en is onderdeel van App Store Optimalisatie (ASO).

Je wil in ieder geval goed onderzoek doen voordat je een app-naam kiest. Dus het is verstandig om rond te zoeken in zoekmachines en appstores, om er zeker van te zijn dat de naam niet al bestaat. Ook is het belangrijk dat je een naam kiest die makkelijk uit te spreken en makkelijk te spellen is.

Man kijkt naar blauwe muur met gele plaknotities

Hoe bedenk je een passende app-naam?

Een goede app-naam bedenken voor jouw app-idee hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn verschillende methodes die je kunt gebruiken om de ideale naam te bedenken voor jouw app:

1. App-naam generator gebruiken

Je hebt op het internet verschillende naam-generatoren die een willekeurige naam voor je genereren. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is één of meer zoektermen invoeren. Het programma zal dan vervolgens verschillende woorden met elkaar combineren om een unieke naam te verzinnen. Een voorbeeld hiervan is de bedrijfsnaamgenerator van Shopify.

Echter vallen dit soort programma’s over het algemeen tegen. De woorden die worden gegenereerd zijn vaak erg generiek. Maar het kan een goed beginpunt zijn om een aantal ideeën op te doen.

2. Woorden combineren

Deze methode werkt over het algemeen erg goed. Het kan alleen wel wat tijd kosten. Het idee is dat je allerlei woorden verzamelt in een lijst, en probeert een goede combinatie te maken tussen twee daarvan. Als je bijvoorbeeld een fitnessapp maakt, schrijf je woorden op zoals: fit, muscle en workout.

Wanneer je voldoende woorden hebt opgeschreven zul je merken dat sommige woorden goed bij elkaar passen. Zo kom je uiteindelijk tot een nieuw woord, dat zowel jouw app beschrijft als uniek is. Maar nogmaals: zorg ervoor dat je altijd zoekt of de naam daadwerkelijk uniek is.

3. Beschrijvende naam kiezen

Je kunt natuurlijk ook gewoon een beschrijvende app-naam kiezen. Dit heeft wel een paar nadelen: het kan conflicteren met andere zoekresultaten en het kan onprofessioneel overkomen. Als je bijvoorbeeld een webshop-app hebt gebouwd waarin je sneakers verkoopt, zou je een naam kunnen kiezen zoals SneakerStore.

4. SEO-naam kiezen

Als je verstand hebt van SEO, zou je met een tool zoals Ahrefs kunnen zoeken op termen waar veel op wordt gegoogled maar waar nog geen goede resultaten voor zijn.

Je zoekt hierbij naar zoektermen die een hoog zoekvolume hebben en lage concurrentie. Je komt dan echter wel weer uit op beschrijvende namen.

5. Willekeurig woord kiezen

Eerder hadden we het al over brandnamen die niet beschrijvend zijn, zoals Uber. Bij deze methode zoek je dus een woord dat interessant klinkt, maar wat nog niet wordt gebruikt door andere bedrijven.

Wat hierbij vaak goed werkt is om te zoeken naar woorden in andere talen, zoals Latijn of Grieks. Je komt dan al gauw uit op woorden zoals Aurora en Infinitum. Deze hebben misschien niet veel te maken met jouw app, maar als je goede branding inzet kan dat op termijn een sterk merk worden.

Jouw app-idee werkelijkheid maken?

Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van native apps voor iOS en Android. Neem nu contact met ons op voor een kosteloos consultatiegesprek om jouw visie te bespreken.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle

Klaar om jouw idee te lanceren?

Kom in contact