Zo kun je een goed app-idee bedenken

Tegenwoordig is het vrij normaal dat een mobiele app de kern is van een bedrijf. Vele miljardenbedrijven in de tech-industrie zijn begonnen als een relatief simpele app. Het bedenken van een goed app-idee kan dus het begin zijn van groot financieel succes. Maar het bedenken van een goed idee kan lastig zijn. Daarom geven we je in dit artikel enkele tips om mee te brainstormen.

1. Op wie ga jij je focussen?

Voor elk succesvol bedrijf is het essentieel om een goed beeld te hebben van de doelgroep. Je kunt namelijk niet een app ontwikkelen die iedereen wil. Als je iedereen tevreden probeert te stellen, wordt niemand tevreden. Daarom is het belangrijk dat je een specifieke doelgroep in gedachten hebt. Hoe specifieker, hoe beter.

Het makkelijkste is om een doelgroep te kiezen waar je zelf ook onder valt. Jij begrijpt ze namelijk heel goed. Als jij bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in een bepaalde sport, heb jij vast veel gemeen met anderen die ook dezelfde sport beoefenen. Op deze manier is het makkelijk voor jou om je in de schoenen van jouw doelgroep te verplaatsen en te bedenken wat zij willen. Wat is een groep waar jij toe behoort en die jij verder wil helpen?

2. Welke overtuigingen hebben jouw toekomstige gebruikers?

Cultuur speelt een belangrijke rol bij de beslissingen die we nemen. Welke overtuigingen hebben de mensen in jouw cultuur? Door dit te achterhalen kun je een idee bedenken dat aansluit bij het wereldbeeld van de doelgroep. Vinden ze duurzaamheid belangrijk? Vinden ze onafhankelijkheid belangrijk?

Door te begrijpen wat het wereldbeeld is van de mensen voor wie je de app laat bouwen, kun je een idee bedenken dat aansluit bij hun waarden.

3. Welk probleem ga jij oplossen?

Elk product lost een probleem op. Welk probleem gaat jouw app oplossen? Waarom maak je een app? Een probleem dient concreet te zijn. Hoe concreter, hoe makkelijker het is om een oplossing te bedenken. Als je in de eerste stap een duidelijke doelgroep hebt vastgesteld, weet je wie je moet vragen naar hun problemen. Wat zijn dingen waar jouw doelgroep tegenaan loopt? Zouden ze bereid zijn om te betalen voor een oplossing?

Jouw doelgroep is erg nuttig om problemen te achterhalen, maar niet voor oplossingen. Als de oplossing niet bestaat hebben de meeste mensen geen idee wat de meest geschikte oplossing zou kunnen zijn voor het probleem. De oplossing bedenk jij zelf.

Wanneer je een idee hebt voor een oplossing, kun je aan de slag gaan met een Minimum Viable Product.

4. De visie voor de app

Wanneer je al wat ideeën hebt bedacht, kun je gaan selecteren op welk idee je je gaat focussen. Wanneer één idee je aanspreekt, kun je gaan bedenken wat de korte en de lange termijn-plannen zijn voor de app. Ook zou je al kunnen beginnen met nadenken over een naam voor jouw app.

Je wil namelijk niet beginnen aan een app dat geen potentieel heeft om te groeien. De vragen die je jezelf kunt stellen zijn: wat is de meest essentiële functie van deze app? Wat zijn mogelijke uitbreidingen voor de toekomst? Waarom zouden mensen hiervoor willen betalen? En hoe zou de toekomstige, meest ideale, versie eruit kunnen zien?

Door een visie te hebben voor de app kun je terug gaan redeneren naar waar de eerste versie voor zal dienen.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle

Klaar om jouw idee te lanceren?

Kom in contact